Oudste dinosaurusnesten gevonden

AMSTERDAM – Canadese paleontologen hebben in Zuid-Afrika een nestplaats met eieren van dinosauriërs gevonden.

De plaats bevat tien verschillende nesten, en het is met 190 miljoen jaar de oudste vondst van dinosaurusnesten tot nu toe.

De ontdekking geeft veel nieuwe informatie over het nestelgedrag van de dino’s, zeggen de onderzoekers deze week in PNAS.

34 eieren

De gevonden nesten zijn het werk van Massospondylus, een planteneter van 4 tot 6 meter lang. In de nesten werden tot wel 34 eieren aangetroffen, in diverse staten van ontwikkeling.

De nette organisatie van de nesten met relatief kleine (6 à 7 cm) eieren voor zo’n groot dier zou betekenen dat de moeder erg voorzichtig te werk ging bij het leggen.

Omdat de nesten op verschillende diepten in het gesteente lagen, denken de onderzoekers dat de dino’s vaker terugkeerden naar deze plaats, en wellicht in groepen bij elkaar nestelden.

Voetstapjes

Naast eieren vonden de Canadezen ook kleine voetstapjes van de uitgekomen jongen. Het blijkt dat de kleintjes, in tegenstelling tot hun ouders, op vier poten liepen. Ook toonden de stapjes dat de familie lang genoeg rond het nest bleef leven om de kleintjes minstens twee keer zo groot te laten worden.

De nesten werden gevonden bij het verwijderen van gesteente voor het aanleggen van een weg. Omdat deze relatief kleine hoeveelheid steen al zoveel bevatte, hopen de onderzoekers dat er over de jaren heen nog meer zal worden gevonden in de veel grotere rotsen eromheen.

Oudste dinosaurusnesten gevonden