AMSTERDAM - De samenstelling van bacteriekolonies op onze huid speelt een belangrijke rol bij het aanlokken van muggen.

Dat schrijven biologen van de Wageningen Universiteit in de nieuwste editie van het tijdschrift PLoS One.

De mate waarin we muggen lokken, wordt grotendeels bepaald door onze lichaamswarmte, en lichaamsgeur. Die geur is afhankelijk van de bacteriesamenstelling op onze huid.

Zonder aanwezigheid van bacteriën is zweet voor de menselijke neus zelfs reukloos. Huidbacteriën zetten niet-vluchtige stoffen om in vluchtige stoffen.

Nuttige bacteriën

De samenstelling van deze overwegend nuttige bacteriekolonies die van nature op je huid voorkomen beïnvloedt dus de geur die je afscheidt.

Of dit invloed heeft op de mate van aantrekkelijkheid voor malariamuggen (Anopheles gambiae sensu stricto), testten de Wageningers door bij 48 niet vooraf gedouchte mannen te observeren hoeveel muggen zij lokten en daarnaast hun huidbacteriën te analyseren.

De mannen die de meeste muggen aantrokken, bleken hogere aantallen bacteriën op hun huid met zich mee te dragen. Echter, deze bacteriën waren wel een stuk minder divers.

Neutraliseren

Volgens de onderzoekers zijn het vooral staphylococcen die voor muggen aantrekkelijke geurtjes verspreiden.

Met name Pseudomonae lijken onaantrekkelijke luchtjes te verspreiden en mogelijk zelfs lokgeuren te neutraliseren en maskeren. Ook minder voorkomende bacterien zouden daar volgens de onderzoekers aan bijdragen.

Muggenverjager

Het lijkt de onderzoekers niet erg aantrekkelijk om mensen te gaan besmetten met dit soort bacteriën, ook al zou dat ongevaarlijk zijn. Zij zien er meer in om de afstotende en neutraliserende stoffen te identificeren en mogelijk na te maken als muggenverjager.