AMSTERDAM - CERN-wetenschappers vinden aanwijzingen voor het Higgs-deeltje.

De geruchten gingen al, maar op een persconferentie van het Europees Centrum voor Kernonderzoek (CERN) in het Zwitserse Genève is dinsdagmiddag bevestigd dat er aanwijzingen zijn gevonden voor het bestaan van het zogeheten Higgs-bosondeeltje waar wetenschappers al 40 jaar naar zoeken.

Een tweede onderzoeksteam bevestigde de resultaten.

Het Higgsdeeltje is het ontbrekende puzzelstuk in de natuur. Het deeltje zou ervoor zorgen dat alle minieme deeltjes in het universum massa hebben. Als het Higgsdeeltje bestaat, heeft het een massa tussen de 116 en 127 gigaelektronvolt (GeV). Dat bleek vanmiddag tijdens de persconferentie van CERN.

God-deeltje

Massa beïnvloedt hoe deeltjes zich gedragen. Higgs-bosonen bepalen dus uiteindelijk wat wij om ons heen zien, van de kleinste levende wezens tot de grootste sterrenstelsels. Het deeltje is een van de bouwstenen van het leven. Wetenschappers noemen Higgs-bosondeelte ook wel het God-deeltje.

Wetenschappers van de Atlas-onderzoeksgroep verwachten dat de ontdekking van het Higgs-bosondeeltje volgend jaar definitief geclaimd wordt of dat het bestaan van het deeltje definitief afgeschreven wordt.

Levensduur

Higgsdeeltjes hebben een korte levensduur en kunnen op verschillende manieren vervallen. Omdat onderzoekers niet weten hoeveel de Higgsdeeltjes wegen, weten ze ook niet precies waar ze naar moeten zoeken. Daarom kijken ze naar de massa van de deeltjes die ontstaan tijdens dit verval.

Nu vonden de onderzoekers aanwijzingen dat er vooral veel meer deeltjes waren met een massa tussen de 124 en 126 GeV. Geen van deze toenames is echter statistisch significant. Het is dus te vroeg om te zeggen dat de detectoren ATLAS en CMS in Genève het Higgs deeltje hebben ontdekt.

“De toename van het aantal deeltjes met een lage massa is mogelijk interessant, maar we moeten meer onderzoek doen en meer gegevens verzamelen. Gezien de uitstekende werking van de LHC dit jaar zullen we daar niet lang op hoeven wachten. We kijken ernaar uit om de puzzel in 2012 op te lossen”, zei de woordvoerder van het ATLAS experiment Fabiola Gianotti.