Antibiotica in veevoer versnelt uitwisseling genen

AMSTERDAM - Toevoeging van antibiotica aan veevoer zorgt voor meer DNA-uitwisseling tussen bacteriën in de darmen van de gevoede dieren.

Dat schrijven Amerikaanse wetenschappers van de USDA National Animal Disease Center in Iowa vandaag in het online tijdschrift mBio.

De verhoogde uitwisselingsnelheid zorgt ervoor dat antibioticaresistentie zich sneller kan verspreiden tussen verschillende soorten bacteriën. Dat levert problemen op voor de volksgezondheid.

Profagen

De Amerikaanse onderzoekers keken naar een specifiek type DNA-overdracht, de zogenaamde transductie met behulp van profagen. Profagen zijn onderdelen van de genetische informatie van bacteriën die zichzelf uit het DNA kunnen knippen.

Zodra dat gebeurt, vermenigvuldigen en verpakken ze zichzelf om daarna de bacterie te laten exploderen. Vervolgens gaan ze op zoek naar nieuwe bacteriecellen om zich in te nestelen. De profagen bevatten vaak antibioticaresistentiegenen.

Uitknippen

In het onderzoek ontdekten de wetenschappers dat het toevoegen van antibiotica in veevoer het zichzelf uitknippen van de profagen bevorderde. Dat had tot gevolg dat er zich meer DNA verspreidde in de darmen van het vee.

Omdat al eerder is aangetoond dat er DNA-uitwisseling plaatsvindt tussen bacteriën die zich nestelen in dieren en mensen, bestaat er het gevaar dat er op deze manier meer voor de mens gevaarlijke resistente bacteriën ontstaan.

Antibiotica wordt aan het veevoer toegevoegd om preventief ziekte te voorkomen. Nederland is koploper in Europa als het gaat om de hoeveelheid antibiotica in veevoer. De doelstelling van het huidige kabinet is om de hoeveelheid in 2013 gehalveerd te hebben.