AMSTERDAM - De huid verkleurt veel sneller dan gedacht, ontdekten Amerikaanse onderzoekers van de Brown University.

De wetenschappers publiceerden hun bevindingen donderdag in het tijdschrift Current Biology.

Bruin worden in de zon kan lang duren en is meestal pas 24 uur later zichtbaar.

Het relatief langzame proces van pigmentvorming heeft te maken met ultraviolette straling - UV B - wat zorgt voor het aanmaken van pigment nadat DNA van de huidcellen beschadigd is.

De eerste reactie van de huid op UV A treedt echter al binnen een paar seconden op waardoor donker pigment (melanine) gevormd wordt dat na een uur meetbare hoeveelheden oplevert. UV A is goed voor ongeveer 95 procent van de ultraviolette straling op aarde. De andere vijf procent bestaat uit UV B.

"Ons werk toont aan dat een speciale UV-receptor in de huidcellen UV-licht onmiddellijk detecteert en erop reageert," vertelt Elena Oancea van Brown University. "We ontdekten dat menselijke huid licht detecteert op een vergelijkbare manier als het netvlies in het oog dat doet en ook nog eens veel sneller dan gedacht."

Rodopsine

Het team ontdekte dat blootstelling aan UV A de lichtgevoelige stof rodopsine activeert. Dezelfde stof zit in het netvlies van het oog.

"De enige twee organen die altijd aan zonlicht blootgesteld worden, namelijk onze huid en onze ogen, gebruiken een vergelijkbaar mechanisme om licht te meten," merkt Oancea op.

De onderzoekers vermoeden dat de snelle melanine-productie geactiveerd door rodopsine een eerste verdedigingslinie is tegen UV-schade. Dit is zeker iets om rekening mee te houden bij het ontwikkelen van zonnebrandolie, aldus Oancea.