AMSTERDAM - Muizenhersenen worden gevoeliger voor cocaïne door nicotine, ontdekten Amerikaanse biologen.

Het onderzoek naar de effecten van nicotine bij muizen publiceerden de onderzoekers van de Columbia University in het tijdschrift Science Translational Medicine.

De biologen ontdekten dat muizen anders reageerden op cocaïne als ze eerst nicotine toegediend kregen. De muizen bewogen meer en waren vaker te vinden in het hok waar cocaïneverstrekking plaatsvond.

Het effect was andersom niet waar te nemen: eerst een shot cocaïne zorgde er niet voor dat de muizen gevoeliger werden voor nicotine.

'Gateway drug'

Nicotine is een zogenaamde 'gateway drug': het maakt het brein ontvankelijker voor zwaardere drugs. Negentig procent van de cocaïnegebruikers in de VS heeft voordat ze met die drug begonnen gerookt.

Een bepaald enzym in de hersenen wordt door nicotine op non-actief gezet, waardoor een gen wat voor verslaving zorgt extra makkelijk door cocaïne te activeren is. Anders gezegd: de 'beloning' is groter

Volgens de onderzoekers is het verstandig mensen die cocaïneverslaafd zijn daarom eerst van hun rookverslaving af te helpen.