Efficiënt mobiliseren samenleving vergt beloningssysteem

Amsterdam – De mobilisatie van een samenleving, bijvoorbeeld om een vermist kind terug te vinden, werkt het beste als deelnemers een beloning krijgen.

Altruïstisch ingestelde initiatieven, waarbij uit wordt gegaan van de goedheid van de mens, komen maar moeilijk van de grond.

Dat schrijven onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in de Verenigde Staten in de meeste recente Science-editie (link pas morgen).

Wedstrijd

Het snel informeren en mobiliseren van een samenleving kan erg belangrijk zijn, niet alleen bij een vermist kind (Amber Alert), maar ook bij bijvoorbeeld de ontsnapping van een schietgrage crimineel.

Op dit moment is er echter maar weinig bekend over wat de beste manier is om zo’n mobilisatie zo effectief mogelijk af te dwingen.

Om een idee te krijgen van de beste strategie schreven de onderzoekers een wedstrijd uit, waarin deelnemers zo snel mogelijk 10 ballonnen verspreid over heel Amerika moesten vinden.

Razendsnel

Het winnende team bleek in staat om binnen de razendsnelle tijd van 9 uur alle ballonnen te vinden. De leden van het team hadden het voor elkaar gekregen om al voor de competitie echt begon, 4400 mensen te rekruteren die de zoektocht wilden uitvoeren.

Dat lukte ze niet alleen door een deel van het prijzengeld uit te loven aan diegene die de ballonnen vond – een strategie die vaker gebruikt wordt- maar ook door geld te beloven aan een ieder die iemand anders voor het zoekteam binnenhaalde.

Terugkerende beloning

Deze manier van ‘terugkerende beloning’ bleek een stuk effectiever te zijn dan strategieën van andere deelnemende groepen, zoals die van het team dat beloofde de geldprijs aan het Rode Kruis te doneren.

Ook andere op altruïsme gebaseerde ideeën waren op lange na niet in staat om het resultaat van het winnende team te evenaren.

De onderzoekers hopen dat de nieuwe kennis op een of andere manier geïmplementeerd wordt in toekomstige zoek- en mobilisatieacties.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie