Goede vetten verantwoordelijk voor immense hartgroei pythons

AMSTERDAM - Pythons kunnen een jaar lang zonder voedsel, maar als ze eenmaal een maaltijd scoren verdubbelt de grootte van hun hart binnen korte tijd.

Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat bepaalde goede vetzuren verantwoordelijk zijn voor deze groei.

Medicijnen gebaseerd op de werking van deze vetten zouden de gevolgen van een hartaanval kunnen verminderen. De onderzoekers van de Universiteit van Colorado en Alabama beschrijven de vondst deze week in Science.

Om het geheim van het groeiende hart te achterhalen vergeleek het consortium wetenschappers onder leiding van hoogleraar Leslie Leinwand het bloed van vastende pythons met dat van exemplaren die net een prooi hadden verorberd.

Combinaties

De stoffen in het bloed die typisch waren voor de volgevreten slangen, injecteerden de onderzoekers vervolgens in verschillende combinaties in het bloed van vastende pythons.

Het bleek dat een combinatie van drie vetzuren - myristinezuur, palmitinezuur en palmitoleïnezuur - zorgde voor de enorme toename van het hartvolume die de beesten in de 24 tot 72 uur na hun maaltijd laten zien. De concentratie van die stoffen is in volgevreten pythons vijftig maal zo hoog als die in hun niet etende tegenhangers.

Medicijnen

Ook in een petrischaal bleken de goede vetten hartcellen te laten delen. De onderzoekers gingen zelfs zo ver om de moleculen in te spuiten bij muizen en ook daar leidde het tot groei van hartweefsel. Leinwand hoopt dat de vondst leidt tot medicijnen die zorgen voor nieuwe groei van hartcellen na een hartaanval, om zo afgestorven cellen te compenseren.