AMSTERDAM - Geef je een koe de mogelijkheid vrijwillig een douche te nemen, dan maakt ze daar graag gebruik van.

Die conclusie trekken onderzoekers van de Universiteit van California op basis van experimenten met melkkoeien.

Ze publiceren hun resultaten in het oktobernummer van het tijdschrift Journal of Dairy Science.

Water wordt regelmatig gebruikt om koeien te koelen in de zomer, maar tot nu toe was niet bekend of de koeien dat zelf wel prettig vinden en wat het effect ervan is.

De wetenschappers selecteerden vierentwintig koeien en gaven de helft daarvan toegang tot een koeiendouche, bestaande uit twee douchekoppen die de dieren konden aanschakelen via een drukgevoelige vloer.

Alle koeien werden individueel gestald zodat ze geen ruzie gingen maken om de douche.

Natspetteren

Gedurende vijf zomerdagen brachten de koeien gemiddeld drie uur door onder de douche, waarbij sommige koeien helemaal niet douchten en anderen zich ruim acht uur lieten natspetteren.

Bij iedere graad temperatuursstijging nam de gemiddelde douchetijd met twintig minuten toe. De koeien douchten bij voorkeur overdag.

Lichaamstemperatuur

Gemiddeld was de lichaamstemperatuur 's avonds gemeten bij gedouchte koeien 0,2 graden Celsius lager dan bij ongedouchte soortgenoten.

Gedouchte dieren waren meer geneigd te gaan liggen, mogelijk omdat de ongedouchte dieren het daar te warm voor vonden.

Eten deden de ongekoelde dieren niet minder. Of ze ook minder melk gaven, dat onderzochten de wetenschappers niet.