AMSTERDAM - Twee getrainde apen hebben zonder zich te bewegen een virtuele arm bestuurd en objecten afgetast die ze op een beeldscherm zagen.

Wetenschappers van de Duke Universiteit in de Verenigde Staten publiceren woensdag over deze experimenten in de online editie van het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Via op breincellen aangesloten elektroden maten de onderzoekers de intentie tot bewegen van de aap en stuurden dat signaal naar de virtuele arm.

Tegelijk ontvingen andere apenhersencellen via een tweede elektrode informatie over de beweging van de arm en de oppervlakken die de handpalm aanraakte. Ieder oppervlak leverde een uniek elektrisch signaal op, dat de aap waarnam.

Bekijk de video

De ene aap kostte het vier pogingen om een bepaald object te selecteren dat er net zo uitzag als andere, maar anders 'aanvoelde'. De andere aap deed er negen keer over. Na de eerste onwennige pogingen ging de behendigheid van de apen sterk vooruit. De onderzoekers denken dat deze taak voor mensen nog makkelijker is.

Volgens Miguel Nicolelis, een van de onderzoekers, kan deze techniek in de toekomst verlamde personen helpen om kunstledematen te besturen en hiermee zelfs te voelen. Een robotharnas bestuurd via het brein zou dit mogelijk moeten maken.