AMSTERDAM - Vrouwen hebben waarschijnlijk een sterker immuunsysteem vanwege de opbouw van hun chromosomen. Dat beweren Belgische wetenschappers in een nieuwe studie.

De sterke afweer van vrouwen heeft mogelijk te maken met microRNA, kleine ketens van ribonucleïnezuur die een belangrijke rol spelen in het immuunsysteem.

Het grootste deel van het tot nu toe in kaart gebrachte microRNA ligt op het X-chromosoom. Aangezien vrouwen twee X-chromosomen hebben en mannen maar één, profiteren vrouwen waarschijnlijk meer van microRNA.

Dieren

Dat meldt nieuwssite MedicalXpress op basis van onderzoek aan de Universiteit van Gent. “De statistieken tonen aan dat vrouwen langer leven dan mannen, net als veel vrouwelijke dieren langer leven dan hun mannelijke soortgenoten”, verklaart hoofdonderzoeker Claude Libert.

“Wij geloven dat dit komt door het X-chromosoom, dat een groot deel van het tot nu toe ontdekte microRNA bevat”, aldus Libert.

Genetische aanleg

De wetenschappers hebben hun theorie onderbouwd door een opsomming te publiceren van alle microRNA’s op het X-chromosoom die een rol spelen bij de afweer van ziektes.

De biologische mechanismen hebben waarschijnlijk vooral invloed op de genetische aanleg of immuniteit die mensen ontwikkelen voor bepaalde ziektes. De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschift BioEssays.

De theorie dat het geslacht van mensen van invloed is op het immuunsysteem is ook volgens andere wetenschappers plausibel.

Kanker

"De voordelen van twee X-chromosomen zijn gigantisch”, verklaart de Canadese professor Eleanor Fish in de Belgische krant De Morgen. “Ze staan in voor de controle van proteïnes die celgroei en kanker beïnvloeden, kunnen proteïnes onderdrukken die kanker stimuleren en proteïnes activeren die het tegenovergestelde doen.”

Infecties

“Dit verschil in biologie is waarschijnlijk een gevolg van het feit dat vrouwen een belangrijkere rol spelen in het verzekeren van de overleving van de mens”, aldus Fish. “Ze moeten infecties afweren tijdens de zwangerschap en wanneer ze hun kinderen voeden. Je hebt niet veel mannen nodig om het menselijke ras in stand te houden, maar er zijn wel veel vrouwen nodig."