AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers hebben in Colombia de resten van een 60 miljoen jaar oude oerkrokodil ontdekt die mogelijk met de langste slang aller tijden om voedsel vocht.

Het fossiel van de krokodil met de naam Acherontisuchus guajiraensis werd ontdekt in een mijn in het noorden van Colombia. Eerder zijn in dezelfde mijn de resten ontdekt van de prehistorische slang Titanoboa die waarschijnlijk bijna dertien meter lang was en rond dezelfde tijd leefde.

Dat meldt BBC News op basis van onderzoek van het Florida Museum of National History.

Vis

De resten van de krokodil suggereren dat het dier ongeveer zes meter lang was en in zoet water in het regenwoud leefde.

Het reptiel behoorde tot het geslacht Dyrosaurus en had puntige tanden, waarmee vissen in één hap konden worden gedood. De krokodil at dan ook vooral vis.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Paleonthology.

Doorsnede

Vis was ook de belangrijkste voedingsbron voor de Titanoboa, die bekend staat als de langste slang die ooit leefde. Het lijf van het dier had op sommige plaatsen een doorsnede van een meter. Volgens de wetenschappers streden de krokodil en de slang mogelijk om voedsel.

“De jongere individuen van deze krokodillensoort waren zeker niet veilig voor Titanoboa”, verklaart hoofdonderzoeker Alex Hastings. “Maar volwassen exemplaren van Acherontisuchus guajiraensis waren waarschijnlijk te groot voor de slang om aan te vallen.”