AMSTERDAM - Een zware mannenstem heeft een positieve invloed op het geheugen van vrouwen. Dat hebben Schotse wetenschappers aangetoond.

Als vrouwen luisteren naar een lage mannenstem onthouden ze beter wat er wordt gezegd, dan wanneer ze naar iemand met een hogere stem luisteren.

Een zware stem wordt daarnaast ook aantrekkelijker gevonden door vrouwen.

Dat meldt nieuwssite Medicalxpress.com op basis van een onderzoek aan de Universiteit van Aberdeen.

“Waarschijnlijk heeft de evolutie er voor gezorgd dat vrouwen informatie van aantrekkelijke mannen beter onthouden”, verklaart hoofdonderzoeker Kevin Allen.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door aan tientallen vrouwen foto’s van verschillende voorwerpen te tonen. De objecten werden tijdens het experiment steeds beschreven door een stem van een man of een vrouw. Soms was dat een lage stem, maar soms was het stemgeluid ook hoog.

Herinneren

In het tweede deel van het onderzoek kregen de vrouwen de objecten opnieuw te zien, maar deze keer samen met een ander voorwerp dat er veel op leek. De proefpersonen moesten vervolgens steeds aanwijzen welke van de twee objecten ze eerder hadden gezien.

Uit het onderzoek bleek dat de vrouwen zich de voorwerpen die waren beschreven door een zware mannenstem veel beter konden herinneren. Ook gaven de proefpersonen aan dat ze het prettig vonden om naar de lage stemmen te luisteren.

De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Memory & Cognition.

Partnerkeuze

“Onze bevindingen demonstreren duidelijk dat signalen die belangrijk zijn bij partnerkeuze, zoals een stem, ook invloed hebben op het vrouwelijk geheugen”, aldus onderzoeker David Smith.

Volgens zijn collega Allen is dat geen toeval. “Een goed geheugen voor mannelijke stemmen helpt vrouwen bij het vergelijken en evalueren van geschikte partners. Het helpt ze bij het kiezen van een goede partner en dat is evolutionair gezien natuurlijk erg belangrijk.”