ROTTERDAM - Verslaving aan koffie heeft een genetische oorzaak. Het afbraakproces van het koffiedrinken wordt door je genen bepaald, zo blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit in Rotterdam, onder 18.000 mensen.

Koffie wordt door de lever gezien als een potentieel giftige lichaamsvreemde stof. De lever maakt na het drinken van een kopje koffie diverse eiwitten aan om onder meer de cafeïne te verwerken.

De genen bepalen vervolgens in hoeverre de lever met de omzetting van cafeïne kan omgaan, aldus de onderzoekers.

Parkinson

Uit het onderzoek blijkt ook dat het drinken van koffie van invloed kan zijn op aandoeningen als hoge bloeddruk en de ziekte van Parkinson. Zo blijken mensen met de ziekte van Parkinson minder koffie te drinken.

Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Molecular Psychiatry.

Meer cafeïne

Uit Amerikaans onderzoek van de universiteiten van Harvard en North Carolina bleek al eerder dat het verlangen naar koffie in de genen zit.

Deelnemers met een bepaalde genvariant consumeren gemiddeld 40 milligram meer cafeïne per dag dan mensen met een genvariant voor een laag cafeïnegebruik, aldus deze onderzoekers. Een hoeveelheid van 40 milligram komt overeen met een glas cola of een bodempje koffie.