AMSTERDAM – Australische wetenschappers hebben in Taiwan een nieuwe haaiensoort ontdekt op een grote vismarkt.

De tot voor kort nog onbekende haai is ruim een meter lang en behoort tot de doornhaaiachtigen.

Het dier valt vooral op door zijn kleine, ronde kop, zijn sterke ruggengraat en de aanwezigheid van een rechtopstaande vin op zijn rug. De haai heeft de naam Squalus formosus gekregen, zo meldt National Geographic News.

Opvallende vangst

De nieuwe vissoort is ontdekt door onderzoeker William White van de Commonwealth Scientific and Industrial Research Organization in Hobart. Volgens hem is het niet ongebruikelijk dat er door wetenschappers onderzoek wordt gedaan naar haaien op vismarkten.

“Op veel vismarkten in Taiwan worden haaien verkocht. Ik was samen met een collega speciaal naar deze markt gegaan om te zien of er opvallende vangsten waren gedaan”, verklaart White.

Ongeluk

De wetenschapper vermoedt dat de meeste exemplaren van Squalus formosus per ongeluk in  vissersnetten belanden. Doornhaaiachtigen leven normaal gesproken namelijk op grote diepte. De nieuwe soort komt waarschijnlijk alleen voor in de buurt van Taiwan en Japan.

White benadrukt verder dat hij het door hem ontdekte exemplaar niet heeft opgegeten. Hij is tegen de vangst van de soort. “Vissen die op grote diepte leven reproduceren zich erg langzaam. Deze soorten zijn daardoor erg kwetsbaar”, aldus de onderzoeker.

Soep

“Ik zou ook niet eens weten hoe ik deze vis moest klaarmaken, al weet ik wel dat vergelijkbare soorten in Indonesië gezout en gedroogd worden voordat ze worden opgegeten”, aldus White. “De vinnen belanden meestal in haaienvinnensoep.”