AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers hebben in het westen van Kenia de tot nu toe oudste stenen bijlen uit de menselijke geschiedenis gevonden.

Het gaat om primitieve bijlen met een puntige vorm die waarschijnlijk werden gebruikt om bos te kappen of vlees te snijden. De hoeken van de stenen zijn er duidelijk afgehakt.

Volgens de onderzoekers van Rutgers University in New Jersey is het gereedschap waarschijnlijk 1,76 miljoen jaar geleden gemaakt door de mensensoort Homo erectus. Dat meldt BBC News.

Mineralen

De techniek waarmee de stenen werktuigen zijn gemaakt wordt Acheuléen genoemd. De objecten zijn groter en zwaarder dan het gereedschap dat werd gemaakt door meer primitieve mensensoorten zoals de Homo habilis.

De onderzoekers hebben de handbijlen gedateerd door een analyse uit te voeren van magnetische mineralen in het kleigesteente waarin de voorwerpen zijn gevonden.

Magnetisch veld

Deze magnetische mineralen liggen parallel aan de veldlijnen van het aardmagnetisch veld. In de loop van de geschiedenis van de aarde heeft het aardmagnetisch veld zich vaak omgekeerd, zodat er een verband is tussen de richting van de mineralen en de ouderdom van de klei.

Uit de analyse van de onderzoekers is gebleken dat de bijlen ongeveer 350.000 jaar ouder zijn dan al het Acheuléen gereedschap dat tot nu toe is gevonden. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Uitvinders

“Deze vondst suggereert dat Homo erectus de eerste mensensoort was die deze werktuigen maakte”, verklaart hoofdonderzoeker Christopher Lepe.

“Het gaat waarschijnlijk niet om technieken die zijn geleend van eerder soorten als de Homo Habilis. De Homo erectus heeft deze technologie op eigen kracht uitgevonden”, aldus Lepe.