UTRECHT - Extreem dunne mensen hebben een stukje DNA te veel. Dat heeft een groep internationale wetenschappers, onder wie drie onderzoekers van het UMC Utrecht, ontdekt.

De onderzoeksresultaten zijn donderdag gepubliceerd in het tijdschrift Nature.

Als een bepaald stuk van het DNA te veel aanwezig is, is er 8,3 keer zoveel kans op ernstig ondergewicht. Deze mensen hebben ook meer kans op een kleinere omvang van de schedel en op psychiatrische aandoeningen zoals schizofrenie.

Mensen met een Body Mass Index (BMI) kleiner dan 18,5 hebben ondergewicht. Met een BMI onder 16,5 is sprake van ernstig ondergewicht.

De conclusies zijn gedaan op basis van genetische analyse van zo’n 95.000 Europese personen, waaronder tienduizenden patiënten.

In eerder onderzoek werd al het verband ontdekt dat mensen met extreem overgewicht een tekort hebben aan datzelfde DNA. Als het stuk ontbreekt heeft iemand maar liefst 43 keer zoveel kans op zeer ernstig overgewicht.

Extreem overgewicht geldt voor mensen met een BMI van meer dan 40. In Nederland heeft ongeveer 1 tot 1,5 procent van de mensen dat.