AMSTERDAM - Canadese wetenschappers hebben een maagbacterie ontdekt die invloed heeft op de hersenen van muizen en mogelijk ook op het menselijk brein.

Muizen die voedsel met de bacterie Lactobacillus rhamnosus binnenkrijgen, raken daarna minder snel gestrest dan soortgenoten die niet zijn besmet met de bacterie. Ook maken de dieren veel minder van het stresshormoon corticosterone aan.

Volgens onderzoekers van de McMaster Universiteit in Hamilton is het aannemelijk dat de maagbacterie ook bij mensen stressklachten vermindert.

Hersenactiviteit

Mogelijk kan het organisme in de toekomst zelfs als medicijn worden gebruikt, zo meldt nieuwssite ScienceDaily.

“Deze studie laat zien hoe sommige organismen de hersenenactiviteit en het gedrag van muizen kunnen beïnvloeden”, verklaart hoofdonderzoeker John Cryan. “Deze bevindingen bieden de mogelijkheid om een strategie te ontwikkelen waarmee we door middel van micro-organismen stressklachten kunnen behandelen.”

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door het gedrag van twee groepen muizen te bestuderen. De ene groep was besmet met Lactobacillus rhamnosus, de andere muizen kregen alleen voedsel zonder de bacterie.

Paniek

Uit het onderzoek bleek dat de ‘besmette’ muizen daarna opvallend weinig stressgedrag vertoonden. De dieren raakten niet in paniek als ze door smallle gangetjes moesten lopen en vertoonden ook geen angst bij het verkennen van grote open ruimtes. Normaal gesproken raken muizen snel gestresst bij deze activiteiten.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Medicijn

Toch moet er nog veel onderzoek worden verricht voordat de maagbacterie eventueel als medicijn kan worden ingezet bij mensen. Het is bijvoorbeeld nog niet duidelijk hoe de maagbacterie precies invloed uitoefent op de hersenen van de muizen.