AMSTERDAM – Het menselijk lichaam is mogelijk in staat om zich te wapenen tegen een verhoogde dosis röntgenstraling. Dat hebben Italiaanse wetenschappers ontdekt.

Mensen die regelmatig worden blootgesteld aan een verhoogde, maar relatief ongevaarlijke dosis röntgenstraling, maken meer glutathion aan, een antioxidant die hun bloedcellen beschermt.

Dat meldt New Scientist naar aanleiding van een studie van de Nationale Onderzoeksraad in Italië.

Stralingsniveau

Hoofdonderzoeker Guan Luigi Russo onderzocht bloedmonsters van tien cardiologen die door het maken van röntgenfoto’s jaarlijks worden blootgesteld aan ongeveer 4 millisievert röntgenstraling. Dit stralingsniveau ligt boven het natuurlijke niveau, maar wordt beschouwd als ongevaarlijk.

In het bloed van de proefpersonen werd bovengemiddeld veel waterstofperoxide aangetroffen, wat wijst op veel beschadigingen aan bloedcellen.

Aanpassen

Het onderzoek wees echter ook uit dat de cardiologen meer glutathion in hun bloed produceerden dan gemiddeld, zodat hun cellen beter werden beschermd. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift European Heart Journal.

De uitkomsten wijzen er volgens hoofdonderzoeker Gian Luigi Russo op dat röntgenstraling kan leiden tot veranderingen op biochemisch en celullair niveau. Hij sluit niet uit dat het menselijk lichaam op die manier in staat is om zich aan te passen aan een verhoogd stralingsniveau.

Hartaanvallen

Volgens zijn collega Tommaso Gori is uit eerder onderzoek al gebleken dat een licht verhoogde dosis röntgenstraling bij sommige individuen ook extra bescherming biedt tegen hartaanvallen.

“Als je het over een lage dosis röntgenstraling hebt, zou je kunnen zeggen: alles waaraan je niet dood gaat, maakt je sterker”, aldus Gori.