AMSTERDAM - Israëlische wetenschappers hebben de oorzaak ontdekt van een zeldzame aandoening die er voor zorgt mensen geen vingerafdrukken ontwikkelen.

Een mutatie in een gen met de naam SMARCAD1 zorgt er waarschijnlijk voor dat mensen worden geboren met gladde vingertoppen waarvan geen vingerafdruk is te nemen.

Het gen produceert normaal gesproken een eiwit dat helpt bij de vorming van meerdere lagen huidcellen over elkaar. Maar de mutatie vookomt dat dit eiwit wordt aangemaakt, zo meldt nieuwssite Science Now op basis van onderzoek aan het Tel Aviv Sourasky Medical Center.

Scans

De wetenschappers kwamen tot hun bevinding tijdens een genetisch onderzoek onder familieleden van een Zwitserse vrouw die in 2007 veel problemen had om de Verenigde Staten binnen te komen.

Uit scans van haar vingers bleek namelijk dat het lijnenpatroon waarvan normaal gesproken vingerafdrukken worden genomen niet aanwezig was op haar vingertoppen.

Het bleek een erfelijke aandoening. Negen familieleden van de vrouw hebben ook volledig gladde vingertoppen. De afwijking staat inmiddels bekend onder de naam adermatoglyfia.

Analyse

Het genetisch onderzoek van de Israëlische wetenschappers leverde in eerste instantie niets op. Maar uit een tweede analyse bleek dat het gen SMARCAD1 bij de Zwitserse vrouw en haar 'vingerafdrukloze' familieleden tot uiting komt in een deel van genoom waarin het gen niet goed kan worden ontwikkeld.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift American Journal of Human Genetics.

Zweet

Meer onderzoek moet uitwijzen wat de precieze gevolgen van de genmutatie zijn. Adermatoglyfia leidt in ieder geval niet alleen tot gladde vingertoppen. Mensen met de afwijking produceren ook minder zweet met de zweetklieren in hun handen.