AMSTERDAM – Wetenschappers in China hebben de grootste schimmel ter wereld ontdekt in de vorm van een boomzwam.

De schimmel van de soort F. ellipsoidea groeit aan de onderkant van een boom in de provincie Hainan. De zwam is 10 meter lang en 80 centimeter breed. Het gewicht van het vruchtlichaam is waarschijnlijk ongeveer de 500 kilo.

Dat meldt BBC News naar aanleiding van een studie aan de Chinese Academy of Sciences in Shenyang.

Per ongeluk

De wetenschappers ontdekten de schimmel min of meer per ongeluk tijdens een expeditie waarbij ze op hout levende zwammen bestudeerden.

“We waren niet specifiek op zoek naar de schimmel”, verklaart hoofdonderzoeker Yu-Cheng Dai. “We wisten niet eens dat schimmels zo groot konden worden. We waren totaal verrast door deze vondst.”

Schatting

Een deel van de boomzwam bevindt zich onder de grond. De onderzoekers konden de vorm van schimmel nauwkeurig in kaart brengen, maar het gewicht van de zwam moest worden geschat op basis van de dichtheid van het vruchtlichaam.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Fungal Biology.

Tot nu toe werd een zwam in de botanische tuin Kew Gardens in Engeland beschouwd als de grootste schimmel ter wereld. Deze zwam heeft een omtrek van 4,25 meter.