Mensen uit poolgebieden hebben groter brein

AMSTERDAM - Mensen die leven op een hoge breedtegraad hebben over het algemeen een groter brein dan bewoners van andere werelddelen. Dat hebben Britse wetenschappers vastgesteld.

Mensen die ver van de evenaar leven hebben in de loop van de evolutie een groter brein en ook grotere ogen ontwikkeld om hun omgeving goed te kunnen waarnemen bij weinig zonlicht.

Dat meldt de Britse krant The Guardian op basis van een onderzoek aan de Universiteit van Oxford.

Licht

“Hoe verder je van de evenaar af reist, hoe minder licht er beschikbaar is. Mensen die in deze gebieden wonen, hebben daarom waarschijnlijk grotere ogen ontwikkeld”, verklaart hoofdonderzoekster Eiluned Pearce. “Ook hun brein is groter om de extra visuele input te kunnen verwerken.”

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door 55 schedels uit het Oxford Museum of Natural History met elkaar te vergelijken. De schedels zijn afkomstig uit twaalf verschillende populaties die 1200 jaar geleden op verschillende plekken in de wereld leefden, waaronder Engeland, Micronesië, Australië, China, Kenia en Scandinavië.

Herseninhoud

Uit het onderzoek bleek dat de Scandinaviërs de grootste herseninhoud hadden met een gemiddelde van 1484 milliliter. Mensen uit Micronesië en Kenia hadden de kleinste hersenen met een gemiddelde inhoud van 1200 milliliter.

Ook de oogkassen van mensen die dichtbij de polen leefden, bleken gemiddeld 20 procent groter dan de oogkassen van personen die in de buurt van de evenaar leefden.

Volgens de wetenschappers zijn deze verschillen tussen de bevolkingsgroepen te verklaren door het gebrek aan zonlicht op hogere breedtegraden.  Vandaag de dag zijn de verschillen waarschijnlijk nog steeds aanwezig. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Biology Letters.

Intelligentie

De anatomische verschillen tussen mensen op hoge en lage breedtegraden hebben overigens uitsluitend te maken met zicht en niet met intelligentie, zo benadrukken de wetenschappers.

“Het feit dat mensen die dichtbij de polen leven een groter brein hebben, betekent niet dat ze ook slimmer zijn. Ze hebben gewoon meer hersenmassa nodig om goed te kunnen zien in hun leefgebied”, aldus Pearce.