Krimpend brein van mens is uniek

AMSTERDAM – De mens is waarschijnlijk de enige primaat waarbij op latere leeftijd de hersenen krimpen. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers vastgesteld.

Mensen verliezen aan het einde van hun leven ongeveer vijftien procent van het originele gewicht van hun hersenen. Het brein van chimpansees vertoont echter geen krimp op latere leeftijd.

Dat meldt BBC News naar aanleiding van een onderzoek van antropoloog Chet Sherwood van de George Washington Universiteit in Washington.

Ouderdomsproces

Uit de studie blijkt dat de vijf tot acht miljoen jaar aan evolutionaire geschiedenis die mensen en apen van elkaar scheiden, hebben geleid tot een totaal ander ouderdomsproces.

Mensen leven van nature langer dan apen. Vermoedelijk is die lange levensduur in de loop van de evolutie ontstaan omdat ouders en grootouders op die manier meer tijd hadden om hun kinderen op te voeden. De ontwikkeling van het menselijk brein duurt namelijk relatief lang.

Hersenscans

De lange levensduur van mensen heeft er waarschijnlijk toe geleid dat ons brein op latere leeftijd zeer kwetsbaar wordt en krimp begint te vertonen.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door hersenscans te bestuderen van tachtig chimpansees en tachtig mensen die tussen de 22 en de 80 jaar oud waren.

Uit een analyse van de scans bleek duidelijk dat het brein van chimpansees in tegenstelling tot het menselijk brein niet krimpt naarmate de dieren ouder worden. De resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Groter brein

“Deze studie bewijst dat de veroudering van het brein bij mensen heel anders verloopt dan bij andere dieren”, verklaart onderzoeker Tom Preuss.

Het menselijk brein is overigens gemiddeld drie keer zo groot als het brein van een chimpansee.