AMSTERDAM - Hagedissen zijn slimmer dan tot nu toe werd aangenomen en kunnen onderscheid maken tussen verschillende kleuren. Dat blijkt uit onderzoek van Amerikaanse wetenschappers.

Hagedissen van de soort Evermanns anolis zijn in staat om kleuren te associëren met voedsel.

De dieren tonen bovengemiddelde interesse voor schijfjes in een bepaalde kleur als ze eerder voedsel onder vergelijkbare voorwerpen hebben aangetroffen. Dat meldt BBC News op basis van onderzoek aan Duke University.

Omgooien

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door zes hagedissen te confronteren met schijfjes waaronder voedsel was verstopt. “Het eerste wat we wilden weten was: kunnen de dieren een schijfje omgooien om zo de worm te pakken?”, verklaart hoofdonderzoeker Manuel Leal.

De hagedissen bleken daar inderdaad toe in staat. Ze tilden de schijfjes op met behulp van hun bek of duwden de voorwerpen opzij met hun hoofd.

Blauw

Bij een vervolgexperiment verstopten de wetenschappers alleen nog maar wormen onder blauwe schijfjes. De hagedissen koppelden de kleur blauw daardoor al snel aan voedsel. Als de hagedissen werden geconfronteerd met een blauw en een geel schijfje keken ze als eerste onder het blauwe exemplaar.

“Maar toen we de wormen daarna consequent onder een schijfje met een andere kleur legden, begonnen de hagedissen die kleur met voedsel te associëren”, aldus Leal.

De resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Biology Letters.

Leervermogen

De bestudeerde hagedissensoort komt voor in de regenwouden van Puerto Rico. De dieren leven voornamelijk in bomen en eten insecten.

Door hun goed ontwikkelde leervermogen kunnen de dieren zich mogelijk snel aanpassen aan nieuwe omgevingen.

Het vermogen om kleuren te onderscheiden helpt de hagedissen waarschijnlijk bij het herkennen van hun partner. De dieren hebben namelijk allemaal een verschillend kleurenpatroon op hun lichaam.