AMSTERDAM – Het vijverdwergduikertje is relatief gezien het luidruchtigste dier op aarde door het geluid dat het insect maakt met behulp van zijn penis. Dat hebben Schotse wetenschappers vastgesteld.

De duikerwants van de soort Micronecta scholtzi kan ‘zingen’ met een geluidssterkte van 99,2 decibel door met zijn penis tegen zijn onderlichaam te wrijven.

In verhouding tot zijn lichaamsgrootte is het vijverdwergduikertje daarmee het luidruchtigste dier ter wereld. Dat meldt BBC News.

Stridulatie

Het geluid dat het dier voortbrengt is een vorm van stridulatie – een paringssignaal dat wordt veroorzaakt door lichaamsdelen tegen elkaar te wrijven. Het volume van het geluid is vergelijkbaar met een spelend orkest waar naar wordt geluisterd vanaf de eerste rij.

Het paringssignaal van het insect is met zeer gevoelige onderwatermicrofoons in kaart gebracht door wetenschappers van de Universiteit van Strathclyde, Glasgow.

Gemiddeld genomen bereikt het vijverdwergduikertje met zijn 'zingende penis' een niveau van 78,9 decibel (vergelijkbaar met een voorbij rijdende trein), maar de uitschieters  gaan richting de 100 decibel. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift PloS ONE.

Lichaamsgrootte

Het vijverdwergduikertje is een zoetwaterinsect met een lichaamsgrootte van slechts twee millimeter. Het dier produceert zijn 'loksignaal' door een geribbeld deel van zijn penis over plooien op zijn onderbuik te wrijven. “We waren erg verbaasd door de herrie”, aldus hoofdonderzoeker James Windmill. “We dachten dat het geluid afkomstig was van grotere waterdieren.”

Normaal gesproken hebben luidruchtige dieren ook een groot groot lichaam. Ter vergelijking: een olifant produceert trompettergeluiden van 117 decibel en een walvis kan met zijn gezang een geluidsniveau bereiken van 188 decibel.

Gedempt

Volgens de wetenschappers is het geluid van de vijverdwergduiker waarschijnlijk ontstaan door seksuele selectie. Mensen merken normaal gesproken weinig van de herrie die het diertje produceert, omdat het geluid voor 99 procent wordt gedempt bij de overgang vanuit het water naar de lucht.

“Maar het geluid is zo luid dat het gezang van deze diertjes vanaf de bodem van een rivier is te horen voor iemand die langs de rivier loopt”, aldus Windmill.