Snelle evolutie kan soorten helpen overleven

UTRECHT – Bakkersgist heeft 50 tot 100 generaties nodig om zich aan te passen aan een dodelijke milieuverandering. Een dergelijke 'snelle evolutie' zou ook bij grotere organismen mogelijk zijn.

Dat concluderen Canadese biologen op basis van onderzoek.

In een laboratoriumexperiment hebben zij geprobeerd de hoogste evolutiesnelheid te vinden van bakkersgist, een organisme waarvan het DNA goed bekend is en dat zich bovendien in slechts uren kan voortplanten.

Bij maar liefst 2000 verschillende gistpopulaties bootsten de onderzoekers milieuverontreiniging na door geleidelijk de concentratie zout op te voeren naar een voor gistcellen dodelijke waarde.

Ideale omstandigheden

Wanneer de verdere omstandigheden ideaal waren, kon natuurlijke selectie het organisme verrassend snel te hulp schieten, zo schrijven ze in hun publicatie in Science.

Het was daarbij van belang dat de concentratie zout zo geleidelijk mogelijk werd toegevoegd. Daarnaast was enig contact met andere populaties goed voor de overlevingskansen, maar veel uitwisseling juist slecht.

Onder ideale omstandigheden kon een gistpopulatie mee-evolueren met de toename van zout tot deze na 50 tot 100 generaties een concentratie had bereikt die voorafgaand aan het experiment nog dodelijk zou zijn geweest.

Bedreigde diersoorten

De onderzoekers denken dat ook grotere organismen zich in theorie binnen een vergelijkbaar aantal generaties zouden moeten kunnen aanpassen. “Of het nu om een gistcel of om een zoogdier gaat, de algemene processen zijn hetzelfde”, zo stelt bioloog Andrew Gonzalez.

“We kunnen het experiment niet met een panda of een eland uitvoeren, omdat de benodigde tijd om hun evolutie te bestuderen meerdere eeuwen in beslag zou nemen.”

Massa-extinctie

Ecologen waarschuwen dat de biodiversiteit op aarde sterk onder druk staat en dat zowel in de oceanen als op land nog in deze eeuw een massale uitstervingsgolf dreigt, veroorzaakt door een samenspel van ontbossing, overbevissing, klimaatverandering, vervuiling en oceaanverzuring.