AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers zijn er naar eigen zeggen in geslaagd om de lichaamstemperatuur van enkele dinosauriërs zeer nauwkeurig te bepalen.

De meeste Sauropoda waren qua lichaamswarmte vergelijkbaar met moderne zoogdieren.

Zo had de Brachiosaurus een lichaamstemperatuur van ongeveer 38 graden Celsius en lag de temperatuur van de Camarasaurus rond de 36 graden Celsius.

Dat meldt nieuwssite Physorg.com op basis van een onderzoek aan het California Institute of Technology.

Thermometer

“Het is alsof we een thermometer in een dier hebben gestoken dat al 150 miljoen jaar is uitgestorven”, verklaart hoofdonderzoeker Robert Eagle. “De consensus was dat niemand ooit de lichaamstemperatuur van dinosauriërs zou meten, maar wij hebben dat toch gedaan.”

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door concentraties van zeldzame isotopen te analyseren in 11 tanden van verschillende sauropoda die zijn gevonden in Tanzania. De mate waarin deze isotopen zich aan elkaar binden, hangt nauw samen met de omgevingstemperatuur.

De wetenschappers konden met die kennis 'terugrekenen' en de lichaamstemperatuur van de dieren bepalen.

Vogels

Uit de analyse bleek volgens de onderzoekers dat het lichaam van de dinosauriërs warmer was dan dat van moderne krokodillen, maar koeler dan het lichaam van vogels. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Science Express.

Het feit dat de lichaamstemperatuur van de sauropoda vergelijkbaar was met die van zoogdieren betekent echter niet dat de dieren ook warmbloedig waren.

Vlees

Volgens onderzoeker John Eiler konden dinosauriërs hun lichaamswarmte door hun grote lichaam gemakkelijk op peil houden, maar in beginsel waren ze waarschijnlijk afhankelijk van hun omgeving om zichzelf te verwarmen, net als koudbloedige dieren.

“Je hebt het hier over dieren die genoeg vlees aan hun botten hadden om een kamer mee te vullen”, aldus Eiler. “Hun lichaam kon simpelweg niet koud zijn tenzij ze dood waren.”