AMSTERDAM - Het gehuil van baby’s is mogelijk het meest storende geluid voor mensen. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers aangetoond.

Het storende effect van babygehuil op het menselijk brein is veel groter dan van machinale geluiden of gepraat op de achtergrond. Het geluid van gehuil zorgt er voor dat mensen zich nauwelijks nog kunnen concentreren op andere taken.

Dat meldt het Amerikaanse tijdschrift Time op basis van een onderzoek aan de State University of New York.

Zagen

De wetenschappers kwamen tot hun conclusie door proefpersonen een reeks wiskundige opdrachten te laten maken. De deelnemers aan het experiment konden eerst een tijdje in stilte werken.

Maar in het tweede gedeelte van het experiment werden ze blootgesteld aan verschillende storende geluiden, zoals brullende machines, het geluid van een boom die werd omgezaagd, gepraat van volwassenen (in een onbekende taal) of het gehuil van baby's.

Fouten

Uit het onderzoek bleek dat de proefpersonen veruit het meest afgeleid raakten door de huilende baby's. Ze maakten bij het horen van het gehuil de meeste fouten in de wiskundige opdrachen, ook werkten ze veel langzamer dan wanneer ze aan de andere geluiden werden blootgesteld.

De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Social, Evolutionary, and Cultural Psychology.

Toonhoogte

“Bij het horen van gehuil doe je minder werk en zijn je resultaten ook nog eens slechter”, verklaart hoofdonderzoekster Rosemarie Sokol Chang. “Het maakt niet uit of je een man of een vrouw bent, iedereen wordt in ongeveer dezelfde mate afgeleid door het gehuil van baby's.”

Volgens de wetenschappers is het mogelijk dat gehuil van kinderen in de loop van de evolutie de optimale toonhoogte heeft gekregen om de aandacht van mensen te trekken. Om die theorie te kunnen bewijzen, is echter meer onderzoek nodig.