Zwakke plek van hiv ontdekt

AMSTERDAM - Amerikaanse wetenschappers hebben met een wiskundige berekening mogelijk de achilleshiel van het hiv-virus ontdekt.

Het hiv-virus bevat enkele groepen van aminozuren die niet of nauwelijks muteren. Waarschijnlijk moet het virus deze segmenten te allen tijde in stand houden om te kunnen overleven.

Volgens onderzoekers van de Universiteit van Harvard en het Massachusetts Institute of Technology moeten deze aminozuren het belangrijkste doelwit worden van nieuwe medicijnen tegen hiv. Dat meldt nieuwssite MedicalXpress.

Bestrijding

De bestrijding van hiv wordt tot nu toe vooral bemoeilijkt door het vermogen van het virus om snel te muteren. De onderzoekers analyseerden daarom hiv-proteïnen uit een grote database van patiënten. Met een statistische methode brachten ze de segmenten van het virus in kaart die het minste vatbaar zijn voor mutaties.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Apen

In de nieuwe studie worden ook enkele zeldzame gevallen aangehaald van patiënten die in staat zijn om het hiv-virus zonder medicatie met hun eigen immuunsysteem te onderdrukken. Het immuunsysteem richt zich ook bij deze mensen met name op de sectoren van het virus die de minste mutaties vertonen.

De onderzoekers zijn van plan binnenkort nieuwe medicijnen te ontwikkelen die deze delen van het hiv-virus aanvallen. Deze behandeling zal eerst worden getest bij apen.