'Hangmat-effect' bevordert slaap

AMSTERDAM - Mensen slapen beter als ze heen en weer worden gewiegd. Dat hebben Zwitserse onderzoekers voor het eerst wetenschappelijk aangetoond.

Als mensen heen en weer worden gewiegd, zoals bijvoorbeeld in een hangmat, vallen ze dertig tot veertig procent sneller in slaap dan wanneer ze in een gewoon bed liggen.

Daarnaast slapen mensen ook dieper in een bed dat heen en weer beweegt. Dat meldt het Britse tijdschrift New Scientist op basis van een onderzoek aan de Universiteit van Genève.

Hersengolven

De Zwitserse wetenschappers lieten 10 proefpersonen twee keer een dutje van 45 minuten doen. De eerste keer moesten ze plaats nemen op een statisch bed, bij hun tweede slaapje lagen ze op een bed dat zachtjes heen en weer bewoog.

Tijdens het onderzoek werden er elektroden op hun hoofd geplaatst waarmee hun hersengolven werden gemeten.

Slaaptoestand

Uit het onderzoek bleek dat mensen in het bewegende bed gemiddeld al na drie minuten onder zeil waren, ruim een minuut sneller dan wanneer ze in het statische bed lagen. Ook wezen hun hersengolven er op dat hun brein tijdens het dutje in het wiegende bed langer in de diepste slaaptoestand verkeerde.

De resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Slapeloosheid

Nog nooit eerder is wetenschappelijk bewezen dat wiegende bewegingen de slaap kunnen bevorderen. Volgens hoofdonderzoeker Michel Muehlethaler verklaren de bevindingen waarom ouders hun baby’s vaak instinctief heen en weer wiegen om ze in slaap te krijgen.

De wetenschappers willen meer onderzoek verrichten om te bepalen of wiegende bedden kunnen worden gebruikt bij behandelingen tegen slapeloosheid.