AMSTERDAM – Politiehonden zijn in staat om onderscheid te maken tussen mensen met een identiek DNA. Dat hebben Tsjechische wetenschappers aangetoond.

Getrainde politiehonden kunnen op basis van geur een eeneiige tweeling uit elkaar houden, ook als de proefpersonen in hetzelfde huis wonen en hetzelfde voedsel hebben gegeten.

Dat blijkt een experiment van de Tsjechische Universiteit voor Life Sciences in Praag, zo meldt Discover Magazine.

Zweet

Bij het onderzoek werden politiehonden geconfronteerd met het zweet van verschillende eeneiige tweelingen. Vervolgens moesten de dieren de geur van het zweetmonster koppelen aan de juiste persoon in een rij mensen. Dat lukte de dieren in alle gevallen in, zelfs als in de rij zowel de gezochte persoon stond als zijn of haar tweelingbroer of -zus.

De methode die de wetenschappers hanteerden, wordt door de politie vaak gebruikt om misdadigers op te sporen aan de hand van hun lichaamsgeur.

Omgeving

De proefpersonen waren kinderen die nog bij hun ouders woonden en in de dagen voor het experiment dezelfde maaltijden hadden gegeten. Het door de honden geroken verschil in geur kan dus vooralsnog niet worden verklaard aan de hand van omgevingsverschillen.

De resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift PLoS ONE.

Misdrijf

Het is voor het eerst dat onomstotelijk is aangetoond dat politiehonden verschil kunnen ruiken tussen mensen met een identiek DNA. De in misdaadverhalen populaire theorie dat een crimineel zijn tweelingbroer kan laten opdraaien voor een misdrijf gaat dus definitief niet op.

De wetenschappers hebben nog geen verklaring gevonden voor het verschil in geur dat honden ervaren bij een eeneiige tweeling.