Gekrompen mensenhoofd blijkt echt

AMSTERDAM – Israëlische wetenschappers zijn er voor het eerst in geslaagd om te bewijzen dat een oude trofee in de vorm van een gekrompen hoofd echt van een mens afkomstig is.

Een DNA-test heeft uitgewezen dat een goed geconserveerd gekrompen hoofd uit het Eretz Israël Museum in Tel Aviv waarschijnlijk afkomstig is van een man uit Ecuador.

De ontdekking suggereert dat er een kern van waarheid zit in historische verhalen over stammen uit Zuid-Amerika die de hoofden van hun verslagen vijanden als trofeeën met zich meedroegen.

Dat meldt Discovery News op basis van onderzoek aan de de Koret School of Veterinary Medicine in Jeruzalem.

Huid

“De genen onthullen dat de voorouders van het slachtoffer afkomstig waren uit West Afrika", verklaart hoofdonderzoeker Gila Kahila Bar-Gal. "Maar zijn genetische profiel komt overeen met dat van moderne Ecuadoriaanse populaties met een Afrikaanse achtergrond.”

De wetenschappers voerden niet alleen een DNA-test uit om de menselijke oorsprong van het gekrompen hoofd te bepalen, maar onderzochten met speciale technieken ook de huid en het haar van het mensenhoofd.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Archaeological and Anthropological Sciences.

Koken

“Deze trofeeën zijn gemaakt van de hoofden van mensen die werden afgesneden op het slagveld”, aldus Kahila Bar-Gal.

“Tijdens speciale ceremonies werden de schedels gekrompen door ze te koken en te verhitten”, aldus de onderzoekster. “Op die manier werd geprobeerd om de geest van de overledene op te sluiten, zodat deze geen spirituele wraak zou kunnen nemen.”

Sinds de negentiende eeuw worden gekrompen mensenhoofden soms aangeboden door handelaars. Vaak gaat het echter om vervalsingen.

Leeftijd

De exacte leeftijd van het onderzochte gekrompen mensenhoofd is niet bekend. De onderzoekers schatten dat het hoofd werd geprepareerd tussen 1600 en 1889 na Christus. Rond die tijd werden de eerste Afrikanen als slaven naar Ecuador verscheept door de Spanjaarden.

Vermoedelijk vocht de man aan wie het hoofd toebehoorde ooit tegen de Jivaro-Indianen. Volgens veel legendes was het prepareren van hoofden een traditie van dit volk.

Gekrompen hoofd