Vreemdgaan zit in genen bij zebravink

AMSTERDAM – Zebravinken die vaak vreemdgaan, hebben dat gedrag geërfd van hun ouders. Dat blijkt uit een onderzoek van Duitse wetenschappers.

Als zebravinken ouders hebben die vaak vreemdgaan, vertonen ze zelf ook de neiging om hun partner te bedriegen, ongeacht hun geslacht.

Die bevinding suggereert dat het seksueel gedrag van de vogels voor een belangrijk deel wordt doorgegeven via de genen, zo meldt de Britse krant The Independent.

“Deze studie biedt ook een goede verklaring voor wat we zien bij mensen”, verklaart hoofdonderzoeker Wolfgang Forstmeier van het Max Planck Instituut voor Ornithologie. “Statistieken tonen aan dat ouders die promiscue gedrag vertonen vaak ook dochters en zonen krijgen die gemakkelijk vreemdgaan.”

Genetische test

De onderzoekers kwamen tot hun bevindingen door de seksuele verhoudingen van meer dan 1500 zebravinken uit vijf generaties in kaart te brengen. Het gedrag van de dieren werd vastgelegd op video. Vervolgens werden er genetische tests afgenomen bij de vogels.

Uit het onderzoek bleek dat mannetjes die vaak vreemd gingen gemiddeld genomen de meeste jongen verwekten. Al deze jongen (zowel de mannetjes als de vrouwtjes) erfden de neiging om hun partner te bedriegen.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Koppels

Normaal gesproken vormen zebravinken koppels voor het leven, net als duiven en zwanen. Maar het is al langer bekend dat sommige van de vogels ook ‘buitenechtelijke’ relaties aangaan.

Vooral de mannetjes hebben daar evolutionair gezien baat bij, omdat ze op die manier meer jongen verwekken en hun genen zich dus meer verspreiden door de populatie.

Vrouwtjes

Tot nu toe was echter onduidelijk waarom ook sommige vrouwtjes vreemdgaan. Zij kunnen maar een beperkt aantal jongen verwekken en lopen door vreemd te gaan vooral het risico om hun partner te verliezen.

De genetische achtergrond van het gedrag verklaart volgens de onderzoekers waarom ontrouw ook bij vrouwelijke zebravinken wordt waargenomen.