AMSTERDAM - Paleontologen hebben in het zuiden van Engeland waarschijnlijk de resten opgegraven van de kleinste dinosauriër die ooit is gevonden.

De dinosauriër met de voorlopige naam Ashdown maniraptoran was vermoedelijk nauw verwant aan vogels. Het dier liep op twee poten en woog rond de tweehonderd gram.

De lengte van het gevonden lichaam wordt geschat op 16 tot 40 centimeter. Daarmee komt het reptiel in aanmerking voor de titel ‘kleinste dinosauriër ooit gevonden’, zo meldt nieuwssite Physorg.com.

Nekbot

De resten van het dier zijn aangetroffen door onderzoekers van de Universiteit van Portsmouth in het plaatsje Pevensey in East-Sussex. Tot nu toe is er alleen een nekbot van de dinosauriër opgegraven. De precieze lengte van het lichaam is daarom nog niet goed in te schatten.

Het uiterlijk van het dier is voorlopig geschat op basis van fossielen van verwante dinosauriërs. Ook hebben de wetenschappers een computermodel gebruikt om te bepalen hoe het reptiel er uit zag.

Zekerheid

Pas als het volledige skelet is opgregraven en bestudeerd, kunnen de onderzoekers met zekerheid zeggen of het gaat om de kleinste dinosauriër die ooit is gevonden. Ook kunnen ze dan nauwkeurig bepalen op welk soort voedsel het dier leefde. Dit kan echter nog enkele jaren duren, zo meldt Wired News.

"We denken nu dat het gaat om een omivoor die kleine dieren at, afgewisseld met fruit en bladeren", verklaart hoofdonderzoeker Darren Naish.

Kleinste

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Cretacaous Research.

De dinosauriër die tot nu toe bekend staat als de kleinste soort ter wereld, is de Hesperonychus elizabethae. Deze velociraptor was ongeveer 50 centimeter groot en woog twee kilogram.