AMSTERDAM – De hersenactiviteit van mensen die naar nieuwe muziek luisteren, kan aanwijzingen opleveren over het toekomstige succes van een nummer. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers aangetoond.

Als tieners muziek horen die hen bevalt, vertonen ze meer activiteit in de orbitofrontale cortex en de basale ganglia van hun hersenen. Deze gebieden staan ook wel bekend als het beloningscentrum van het brein.

Op basis van deze hersenreactie is het mogelijk om in bepaalde mate het succes van nieuwe muziek te voorspellen. Dat meldt nieuwssite MedicalXpress naar aanleinding van een onderzoek aan de Emory Universiteit in Atlanta.

Hits

“We kunnen niet voorspellen of een liedje een hit wordt of niet, maar we hebben wel een correlatie gevonden tussen de hersenactiviteit van tieners en het aantal singles dat uiteindelijk werd verkocht”, verklaart hoofdonderzoeker Gregory Berns.

“De reacties van tienerhersenen bleken in staat om ongeveer een derde van de liedjes te voorspellen die meer dan 20.000 keer zouden worden verkocht”, aldus Berns.

MySpace

De onderzoekers kwamen tot hun bevindingen door tieners naar muziek van onbekende bands op MySpace te laten luisteren. In eerste instantie was het onderzoek bedoeld om de invloed van groepsdruk op de muzieksmaak van tieners te onderzoeken.

Maar enkele jaren later besloot Berns de verkoopcijfers van de verschillende nummers te achterhalen. Sommige liedjes bleken inmiddels uitgegroeid tot hits. Uit de gegevens bleek dat de verkoopcijfers tot op zekere hoogte te voorspellen waren aan de hand van patronen van hersenactiviteit.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Consumer Psychology.

Flops

Vooral zogenaamde flops zijn volgens de wetenschappers goed te voorspellen aan de hand van hersenreacties. Van de nummers die tot een zwakke reactie in het beloningscentrum van het brein leidde, werden in 90 procent van alle gevallen minder dan 20.000 exemplaren verkocht.

Het onderzoek van Berns heeft echter ook flinke beperkingen. Zo namen er slechts 27 proefpersonen deel aan zijn experiment. Ook waren het allemaal tieners. Deze leeftijdsgroep beslaat slechts 20 procent van de totale markt van muziekkopers.

Toch zijn de resultaten volgens de onderzoeker betrouwbaar. "Een reactie van het brein kun je niet faken of beïnvloeden", aldus Berns. "Het is een erg rauwe reactie."