Chimpansees verslaan kleuters bij 'pinda-probleem'

AMSTERDAM – Chimpansees blijken beter dan jonge kinderen in staat om een puzzel uit een oude Griekse fabel op te lossen. Dat hebben Duitse wetenschappers aangetoond.

Chimpansees zijn in staat om een pinda te bemachtigen die buiten hun bereik in een met water gevulde buis drijft.

De dieren komen vaker dan vierjarige kinderen op het idee om de buis vol te spuwen met water uit een waterhouder, zodat het waterniveau stijgt en ze de pinda kunnen pakken.

Dat meldt BBC News op basis van een wetenschappelijke studie van het Max Planck Instituut voor Evolutionaire Biologie in Leipzig.

Fabel

De waterpuzzel uit het onderzoek is afkomstig uit een oude Griekse fabel. De dichter Aesopus schreef 2000 jaar geleden een verhaal over een kraai die stenen in een beker water gooide om het waterniveau te verhogen. Daardoor kon het dier uiteindelijk een worm pakken die in de beker dreef.

De wetenschappers confronteerden 43 chimpansees met een vergelijkbaar probleem, waarbij een pinda in een smalle buis met water dreef. In totaal slaagden 14 van de dieren er in om de pinda te bemachtigen door water in de buis te spuwen.

Indrukwekkend

Toen de puzzel vervolgens werd voorgelegd aan vierjarige kinderen, bleken maar twee van de 24 kleuters in staat om het probleem op te lossen. Kinderen in de leeftijdscategorie zes tot acht jaar, presteerden wel beter dan de chimpansees. Een verslag van het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift PloS ONE.

Volgens hoofdonderzoeker Daniël Hanus tonen de resultaten van het experiment aan hoe slim chimpansees zijn.

Urineren

“De prestaties van de apen zijn erg indrukwekkend”, verklaart hij. “Ze toonden wat wij noemen inzichtvol gedrag. Ze kwamen niet tot de oplossing met vallen en opstaan, maar ze gingen heel bewust voor de buis staan om het probleem te bekijken.”

Eén van de chimpansees kwam zelfs een met een zeer creatieve oplossing. Hij urineerde in de buis om het waterniveau te laten stijgen.

Gefrustreerd