'Rechtop lopende mensaap evolueerde mogelijk in Georgië'

AMSTERDAM – De eerste rechtop lopende mensachtigen kwamen mogelijk niet uit Afrika maar uit Azië. Dat beweren Amerikaanse wetenschappers.

Onderzoekers van de Universiteit van Noord-Texas hebben 1,85 tot 1,77 miljoen jaar oude skeletten van de soort Homo erectus gevonden in de Georgische plaats Dmanisi.

Deze mensensoort wordt beschouwd als de eerste rechtop lopende voorouder van de moderne mens.

De resten uit Georgië zijn even oud of zelfs iets ouder dan de skeletten van de Homo erectus die in Afrika zijn gevonden. De ontdekking suggereert dan ook dat de soort mogelijk niet in Afrika is geëvolueerd, maar in Azië, zo meldt Wired News.

Stenen voorwerpen

Volgens hoofdonderzoeker Reid Ferring was de populatie in Dmanski niet van tijdelijke aarde, maar erg stabiel. Dat zou blijken uit stenen voorwerpen die in de buurt van de skeletten zijn gevonden.

Ferring vermoedt dat de Homo Erectus uiteindelijk vanuit Azië naar Afrika is getrokken. “Dmanisi was waarschijnlijk zeker 80.000 jaar lang bewoond door deze mensensoort”, verklaart de wetenschapper op ScienceNews.org. “Het ging om een behoorlijke populatie die ook erg mobiel was.”

Zijtak

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

De conclusies worden echter niet door iedereen gedeeld. Sommige wetenschappers zijn van mening dat de populatie in Dmanisi een zijtak vormde van de Afrikaanse Homo erectus, die zich snel na de evolutie van de soort afsplitste.

De beenderen zouden in dat geval alleen bewijzen dat de rechtop lopende mens al heel vroeg erg mobiel was en vanuit Afrika naar Azië trok.