'Poelsnip is snelste vogel op lange afstanden'

AMSTERDAM – De poelsnip heeft het record gebroken voor de snelste nonstop vlucht over lange afstand. Dat hebben Zweedse wetenschappers bekend gemaakt.

Drie met GPS-chips uitgeruste poelsnippen hebben 6760 kilometer afgelegd binnen drie dagen, zonder een rustpauze te nemen. De vogels volbrachten hun reis van Zweden naar Afrika met een gemiddelde snelheid van 97 kilometer per uur.

Nooit eerder werd er zo'n snelle nonstop vlucht van een vogel over lange afstand gemeten. Dat meldt National Geographic News op basis van onderzoek aan de Lund Universiteit in Zweden.

Vetverbranding

Het lichaam van de poelsnip lijkt op het eerste gezicht niet erg geschikt om snel te vliegen. Het dier heeft een klein en mollig lichaam. Maar juist die vetreserves stellen de vogel in staat om lang in de lucht te blijven.

“Voordat poelsnippen aan hun vlucht beginnen verdubbelen ze hun vetreserves”, verklaart onderzoeker Raymond Klaassen. “Al dat vet verbranden ze tijdens de reis.”

Gevangen

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door tien poelsnippen in 2009 te voorzien van GPS-chips. Ruim een jaar later werden de dieren opnieuw gevangen, zodat de informatie op de chips kon worden afgelezen.

Drie van de vogels bleken tijdens hun migratie binnen 48 uur van Zweden naar Afrikaanse gebieden onder de Sahara te zijn gevlogen. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Biology Letters.

Hersenhelften

Het is nog onduidelijk hoe poelsnippen een reis van duizenden kilometers kunnen ondernemen zonder uit te rusten.

“We vermoeden dat de linker- en rechterhelft van hun hersenen afwisselend in de ruststand gaan tijdens de vlucht”, aldus Klaassen. “Misschien slapen de vogels ook helemaal niet, maar dat lijkt ons bijna onmogelijk, aangezien slaap erg belangrijk is voor het functioneren van het lichaam.”

Sneller

Meer onderzoek met GPS-chips moet uitwijzen of de poelsnip echt de snelste vogel is op lange afstanden. Volgens de wetenschappers is de kans groot dat andere vogelsoorten nog sneller kunnen vliegen.

“We weten eigenlijk nog relatief weinig over de vliegprestaties van verschillende soorten, omdat veel vogels nog nooit zijn gevolgd tijdens hun trektochten”, aldus Klaassen.