Oorzaak van 'weerwolfsyndroom' gevonden

AMSTERDAM – Wetenschappers hebben waarschijnlijk de oorzaak ontdekt van hypertrichose, een aandoening waarbij mensen last hebben van ernstige overbeharing.

De ziekte die in de volksmond bekend staat als het weerwolfsyndroom, wordt vermoedelijk veroorzaakt door een genmutatie op het X-chromosoom.

De Chinese onderzoeker Chue Zang heeft de exacte locatie op het chromosoom gevonden waar deze mutatie plaatsvindt, zo meldt FoxNews. Het gemuteerde DNA schakelt waarschijnlijk een nabijgelegen gen in, dat haargroei stimuleert.

Behaarde familie

Mensen die lijden aan hypertrichose hebben last van excessieve overbeharing. In sommige gevallen is hun hele lichaam, inclusief het gezicht, bedekt met haar.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door genetisch onderzoek te verrichten bij de leden van een Chinese en een Mexicaanse familie waarin hypertrichose veel voorkomt.

Bij alle patiënten werd er gemuteerd DNA aangetroffen op dezelde locatie op het X-chromosoom. Deze genmutaties hebben zeer waarschijnlijk invloed op omliggende genen die betrokken zijn bij haargroei.

Behandeling

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift American Journal of Human Genetics.

Volgens de wetenschappers bieden de nieuwe bevindingen hoop op een behandeling voor hypertrichose.

“De vondst van deze mutatatie kan leiden tot nieuwe behandelwijzen voor extreme haargroei maar ook voor kaalheid”, verklaart onderzoekster Pragna Patel van de Universiteit van Zuid-Californië die ook bij de studie was betrokken. "Er moeten dan eerst medicijnen worden ontwikkeld om de bij haargroei betrokken genen zelf aan of uit te zetten."

Foto

Mensen met hypertrichose komen vaak in de publiciteit. In maart werd het Thaise meisje Supatra Sasuphan (zie foto) nog als ‘harigste kind ter wereld’ opgenomen in het Guiness Book of World Records.