Diepst levende landdier ontdekt

AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers zijn gestuit op twee soorten rondwormen die op een recorddiepte onder de grond leven.

De wormen kunnen overleven in water dat door scheurtjes in de aardkorst doorsijpelt op 1,3 kilometer diepte.

Het gaat om één soort rondworm die nog niet eerder was waargenomen. Deze worm heeft de naam Halicephalobus mephisto gekregen.

De andere soort is een rondworm die bekend staat onder de naam Plectus aquatilis. De details van de ontdekking zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Schrik

“Toen ik de wormen voor het eerst zag, kreeg ik de schrik van mijn leven”, verklaart hoofdonderzoeker Tulis Onstott op BBC News. “Ze zagen er uit als kleine, zwarte, krioelende dingen.”

Tot nu toe gingen wetenschappers er vanuit dat alleen ééncellige bacteriën op dieptes van meer dan een kilometer onder de aardkorst konden overleven.

Filteren

De Amerikaanse onderzoekers kwamen de rondwormen op het spoor door het grondwater in een Zuid-Afrikaanse mijn grondig te filteren. Ze vermoeden dat de ontdekte wormen oorspronkelijk boven de grond leefden. Waarschijnlijk zijn de voorouders van de dieren ooit door regenwater naar de diepte gespoeld.

Het water waarin de wormen zich bevinden, is 3000 tot 10.000 jaar oud. Verder hebben de dieren de beschikking over slechts 1 procent van de zuurstof die in de meeste oceanen wordt gemeten.

Extreem

Het is al langer bekend dat de rondwomen die op het aardoppervlak voorkomen, zich kunnen handhaven in extreme kou en droogte. Waarschijnlijk profiteren de dieren onder de grond ook van deze eigenschap.