'Langdurige relatie vermindert mogelijk effect van drugs'

AMSTERDAM – Een langdurige relatie maakt bepaalde drugs mogelijk minder aantrekkelijk voor dieren en ook mensen. Dat blijkt uit een experiment met prairiewoelmuizen.

Prairiewoelmuizen die een vaste partner hebben, tonen veel minder interesse in de synthetische drug amfetamine dan hun soortgenoten die ongebonden zijn.

Het zogenaamde beloningssysteem in hersenen van de dieren verandert onder invloed van een relatie, waardoor hun hersencellen anders reageren op de genotstof dopamine die vrijkomt bij drugsgebruik.

Dat melden onderzoekers van Florida State University in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Neuroscience.

Minder effect

“Onze resultaten wijzen er op dat het aangaan van een relatie de neurobiologische reactie op bepaalde drugs zo verandert dat de effecten ervan verminderen”, verklaart hoofdonderzoeker Zuoxin Wang op nieuwssite Physorg.com.

De wetenschappers stelden bij hun onderzoek ‘alleenstaande’ en ‘gebonden’ prairiewoelmuizen bloot aan amfetamine. Uit het onderzoek bleek dat de dopamine die vrijkwam in de hersenen van de 'gekoppelde' dieren zich veel minder goed bond aan bepaalde receptoren in hun brein.

De prairiewoelmuizen met vaste partner toonden ook minder belangstelling voor de synthetische drug die in de volksmond bekend staat als speed.

Menselijke relaties

Volgens onderzoekers is het goed mogelijk dat het aangaan van sociale banden ook bij mensen de werking van bepaalde drugs kan doen verminderen.

“Als we een beter begrip krijgen van de manier waarop sociale banden bescherming bieden tegen de effecten van drugs, kan dat mogelijk leiden tot nieuwe therapieën”, aldus Wang.