AMSTERDAM – Een Japanse wetenschapper heeft een reuzenwaterwants gefotografeerd die een babyschildpad aanvalt.

Op de foto van onderzoeker Shin-ya Ohba is te zien hoe een reuzenwaterwants van de soort Lethocerus de babyschildpad met zijn voorpoten vastgrijpt. Het insect zet zijn snuit in de nek van de schildpad om zich tegoed te doen aan het vlees.

De bizarre aanval wordt beschreven in het wetenschappelijk tijdschrift Entomological Science.

Reptielen

Ohba ontdekte de reuzenwaterwants en zijn prooi in een meer naast een rijstveld in de Japanse prefectuur Hyogo. Het is bekend dat de grote insecten soms jagen op vissen en zelfs gewervelde dieren zoals kikkers.

Het gebeurt echter bijna nooit dat reuzenwantsen op reptielen jagen. Meestal is het andersom en voeden reptielen zich met insecten.

Verrassing

“Iedereen denkt dat waterwantsen van de soort Lethocerus alleen kikkers en vissen eten”, verklaart Ohba op BBC News. “Maar heel soms jagen deze insecten ook op slangen of schildpadden. Dit komt zo weinig voor dat biologen er vaak verrast door zijn.”

Reuzenwaterwantsen behoren tot de orde van snavelinsecten. Het zijn de grootste leden van deze orde. Ze komen voor in zoetwatermeren in Amerika, Azië en Zuid Amerika.

Pijn

De insecten kunnen ongeveer 15 centimeter groot worden en zijn ook in staat om te vliegen. De beet van de reuzenwaterwants is giftig. Een beet bij mensen leidt tot een brandende pijn die enkele dagen kan aanhouden.