‘Buideldieren leefden ooit in groepen’

AMSTERDAM - Buideldieren leefden vroeger waarschijnlijk niet solitair, maar in groepen. Dat blijkt uit de vondst van tientallen fossielen in Bolivia.

Onderzoekers van het Royal Belgian Institute of Natural Sciences zijn bij een opgraving in de regio Tiupampa in Bolivia gestuit op in totaal 35 skeletten van buideldieren die op een oppervlakte van slechts enkele vierkante meters lagen.

Het grote aantal dieren in zo´n kleine ruimte wijst er volgens de wetenschappers op dat buideldieren vroeger in groepen leefden. Dat is opmerkelijk, want de moderne soorten leven allemaal solitair.

Overstroming

“Dit is het eerste bewijs voor groepsgedrag van buideldieren”, verklaart hoofdonderzoeker Sandrine Ladevèze in het Britse tijdschrift New Scientist.

De gevonden skeletten zijn afkomstig van buideldieren van de uitgestorven soort Pucadelphys andinus die ongeveer 64 miljoen jaar geleden leefden. Uit een analyse van de wetenschappers blijkt dat de dieren zich waarschijnlijk gezamenlijk schuilhielden in een soort hol.

De dieren stierven mogelijk door een overstroming of een ineenstorting van hun schuilplaats. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Doodlopende tak

“Deze mix van buideldieren wijst er op dat het solitaire gedrag van de moderne soorten 64 miljoen jaar geleden nog niet aanwezig was”, aldus Ladevèze.

Volgens andere wetenschappers is het echter nog maar de vraag of moderne buideldieren rechtstreeks afstammen van de dieren waarvan skeletten zijn gevonden in Bolivia. Het is ook mogelijk dat de buideldieren die in groepen leefden een doodlopende tak in de evolutie vertegenwoordigen.