AMSTERDAM – Woorden als ‘euh’ en ‘ehm’ hebben een belangrijke functie bij de verwerving van taal. Dat beweert een Amerikaanse professor in de psychologie.

Volgens Richard Ashlin van de Universiteit van Rochester onderbreken mensen hun zinnen vaak met ‘euh’ of ‘euhm’ als er daarna een bijzonder woord volgt.

Met name kinderen zouden de onderbrekingen in spraak als taalkundige markeerpunten gebruiken aan de hand waarvan ze nieuwe begrippen herkennen. “Onze laatste studie toont aan dat deze onderbrekingen in spraak een voordeel met zich meebrengen voor kinderen”, verklaart Ashlin in een interview met het Britse tijdschrift New Scientist.

Boodschap

“Kinderen leren zichzelf al vroeg aan dat er na een ‘euh’ of een ‘euhm’ meestal een woord volgt dat ze nog niet kennen", aldus Ashlin. "Als mensen aangeven dat ze zoeken naar een bepaald woord door ‘euh’ te zeggen, verzenden ze daarmee de boodschap dat kinderen moeten opletten."

Volgens de professor gebruiken kinderen al vanaf tweejarige leeftijd onderbrekingen in spraak om nieuwe woorden te verwerven.

Ouders

Ouders kunnen volgens hem dan ook niet vaak genoeg ‘euh’ of ‘ehm’ zeggen. “Ouders moeten zich geen zorgen maken over vloeiend taalgebruik in het bijzijn van hun kinderen”, aldus Ashlin.

“Veel mensen denken dat een woord als ‘euh’ zinloze opvulling van onze taal is. Maar dat is niet zo. Deze woorden helpen onze kinderen om taal te leren”, verklaart de onderzoeker.