AMSTERDAM – Een Britse wiskundige heeft een methode bedacht waarmee het verouderingsproces van een tatoeage kan worden voorspeld.

Onderzoeker Ian Earnes van het University College in Londen heeft een wiskundig model ontwikkeld waarmee de verspreiding van inktdeeltjes door de huid over een periode van twintig jaar kan worden berekend.

Met behulp van deze gegevens kunnen mensen een beeld krijgen van hoe hun tatoeage er na die tijd uit zal komen te zien. Dat meldt nieuwssite Physorg.com.

Gezondheid

“Door deze studie kunnen we voor een individu inschatten wat de gezondheidsrisico’s van een tatoeage zijn en hoe een tatoeage er na een lange periode uit zal zien”, verklaart Earnes.

Volgens de onderzoeker verandert een tatoeage in de loop der jaren vrijwel altijd. “Het huidtype, de leeftijd van de getatoeëerde, blootstelling aan zonlicht en type inkt zijn allemaal van invloed”, aldus Earnes.

Huidcellen

Bij het zetten van een tatoeage worden onoplosbare inktdeeltjes met een naald geïnjecteerd in huidcellen onder de opperhuid. In de loop der tijd sterven delen sommige huidcellen zich, terwijl andere afsterven.

De inktdeeltjes van een tatoeage worden daardoor langzaam uiteen gedreven, zodat de tekening langzaam vervaagt.

Details

Vooral tatoeages met veel kleine details worden volgens de onderzoeker op lange termijn vaak minder mooi. “In algemene zin kun je stellen dat de kleinste details van een tatoeage het snelste verdwijnen. De dikste lijnen worden het minste aangetast”, aldus Earnes.

“Een zeer gedetailleerde tatoeage ziet er in het begin vaak goed uit”, verklaart de wetenschapper. “Maar na vijftien jaar verliezen dit soort tekeningen veel van hun glans.”

De resultaten van de studie van Earnes zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Mathematics Today.