Vuurmieren vormen levende reddingsvlotten in water

AMSTERDAM – Rode vuurmieren zijn in staat om te blijven drijven in water door zich massaal aan elkaar vast te klampen. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt.

Rode vuurmieren van de soort Solenopsis invicta kunnen weken tot zelfs maanden op het water drijven door een levend reddingsvlot te vormen dat bestaat uit twee lagen. De diertjes klampen zich met hun kaken vast aan de pootjes van soortgenoten om hen heen.

Dat meldt het Amerikaanse tijdschrift Scientific American op basis van onderzoek aan het Georgia Institute of Technology.

Overstromingen

Waarschijnlijk is het gedrag van de mieren een aanpassing aan hun oorspronkelijke leefomgeving, het Braziliaanse regenwoud. In dit gebied komen vaak overstromingen voor. De nesten van de insecten worden dan opeens overspoeld met water.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door groepen van 500, 3000 en 8000 vuurmieren in een bak met water te plaatsen. Eenmaal in het water vormden de diertjes snel een levend reddingsvlot met een boven- en onderlaag. In deze samenstelling konden de mieren weken tot maanden blijven drijven.

Luchzakjes

De mieren die deel uitmaakten van de onderste laag kwamen gedeeltelijk onderwater terecht. Maar de kleine haartjes op hun lichamen zorgden voor het ontstaan van kleine luchtzakjes in het water. Daardoor konden de diertjes toch blijven ademhalen.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Robots

Hoofdonderzoeker Nathan Mlot gelooft dat zijn ontdekking wetenschappers kan helpen bij de ontwikkeling van robots die blijven drijven op water. Deze robots zouden het gedrag van de mieren moeten imiteren.