'Geboortepositie van menselijke baby niet uniek'

AMSTERDAM – De positie van chimpansees is bij de geboorte vergelijkbaar met menselijke baby’s. Dat hebben Japanse wetenschappers ontdekt.

De onderzoekers van het Hayashibara Great Ape Research Institute maakten videobeelden van drie chimpansees in gevangenschap die een bevalling doormaakten.

Uit de films blijkt dat baby’s van chimpansees waarschijnlijk altijd met hun hoofd naar beneden ter wereld komen, zo meldt BBC News.

Ook bij mensen komt het hoofd van pasgeborenen als eerste uit het geboortekanaal. Maar wetenschappers gingen er tot nu toe vanuit dat die geboortepositie pas laat in de evolutie van de mens ontstond en daardoor uniek was.

Luchtwegen

Bij veel andere apensoorten komt het hoofdje van de baby als laatste naar buiten, zodat de moeder het kind gemakkelijk kan optillen en de luchtwegen van de pasgeborene niet worden geblokkeerd.

“Sommige antropologen zijn van mening dat de geboortepositie van menselijke baby’s ertoe heeft geleid dat er bij mensen zoiets als verloskunde bestaat”, verklaart hoofdonderzoeker Satoshi Hirata.

Uitzonderingsgeval

Chimpansees bevallen waarschijnlijk echter op dezelfde manier en krijgen daarbij geen hulp. De wetenschappers maken wel een klein voorbehoud. Het is mogelijk dat ze toevallig drie uitzonderingsgevallen hebben gefilmd.

De film van de bevallingen is te bekijken op de nieuwssite van het Britse tijdschrift New Scientist.

Nog nooit eerder werden geboortes van een chimpansees overigens zo nauwkeurig in beeld gebracht als door de Japanse wetenschappers. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Biology Letters.

Relatie

“We moesten een sterke relatie met de dieren opbouwen”, aldus Hirata. “We konden uiteindelijk in dezelfde ruimte verblijven toen de apen aan het bevallen waren. Met onze camera konden we van dichtbij hun gedrag filmen.”