'Gen voorspelt hoe mensen met adviezen omgaan'

AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers hebben een specifieke genvariant ontdekt die er voor zorgt dat mensen meer op advies van anderen afgaan.

De genvariant met de naam DARPP-32 versterkt de reactie van mensen op dopamine in delen van hun hersenen die betrokken zijn bij het nemen van beslissingen.

Eén van deze hersengebieden is de prefrontale cortex. Dit deel van het brein verwerkt binnenkomende opdrachten en adviezen.

Mensen met het gen DARPP-32 zijn door hun grotere gevoeligheid voor dopamine meer ontvankelijk voor dit soort instructies. Dat meldt nieuwssite Eurekalert op basis van onderzoek aan Brown University.

Tunnelvisie

Genetische factoren kunnen volgens de Amerikaanse wetenschappers bij sommige mensen dan ook leiden tot een soort tunnelvisie.

“Deze mensen zullen de ervaringen die ze doormaken zo verdraaien dat ze beter passen bij wat ze in eerste instantie al dachten of hebben gehoord van anderen”, verklaart hoofdonderzoeker Michael Frank.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door speekselmonsters af te nemen bij 70 proefpersonen. Vervolgens moesten deze mensen een spel op de computer spelen waarbij ze uit verschillende symbolen steeds ‘de juiste’ moesten kiezen.

Verkeerde adviezen

Welke symbolen in die categorie vielen, konden ze opmaken uit een serie adviezen. Niet alle instructies waren echter correct. De proefpersonen met het DARPP-32 bleven langer naar de verkeerde adviezen luisteren en presteerden minder goed bij het spel.

Wanneer mensen met de bewuste genvariant geen adviezen kregen, waren ze echter ook in staat om bovengemiddeld snel te leren van hun ervaringen. Ze presteerden dan juist beter dan andere proefpersonen.

Het leren op basis van ervaringen wordt vooral aangestuurd door de basale ganglia, een hersengebied waarin dopamine ook een belangrijke rol speelt.

Evolutionair systeem

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Neuroscience.

Volgens de onderzoekers hoeft ‘genetische vatbaarheid’ voor adviezen geen nadeel te zijn. Vaak is het namelijk veel efficiënter om af te gaan op instructies, dan om iets met vallen en opstaan te leren door eigen ervaringen.

“Dit fenomeen is waarschijnlijk een bijproduct van een evolutionair systeem dat ons leerproces efficiënter probeert te maken”, aldus hoofdonderzoeker Frank.