'Grootste fossiel van spin gevonden'

AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers zijn in China gestuit op het grootste fossiel van een spin dat ooit is gevonden.

De vrouwelijke spin leefde ongeveer 165 miljoen jaar geleden en had poten met een spanwijdte van 15 centimeter. Het dier heeft de naam Nephila jurassica gekregen, zo meldt Wired News.

“Het gaat om de grootste fossiele spin die we kennen”, verklaart hoofdonderzoeker Paul Selden van de Universiteit van Kansas op BBC News. “Ze heeft niet het grootste lichaam van alle spinnen, maar als je haar lange benen meetelt, is ze wel het grootste individu.

Haartjes

Het fossiel van de spin is gevonden in de vulkanische as in Mongolië. Het dier is uitzonderlijk goed bewaard gebleven.

“Je kunt niet alleen de haartjes op haar poten zien zitten, maar zelfs de trichobotria”, aldus Selden. “Dat zijn nog veel, veel kleinere haartjes die de dieren gebruiken om trillingen in de lucht te detecteren.”

De reusachtige vrouwtjesspin behoorde tot het geslacht Nephilia, dat nog steeds op aarde voorkomt. Deze spinnen produceren een web van een bijzonder sterk spinrag met een goudachtige kleur. Hun spinnenwebben kunnen meer dan anderhalve meter groot worden.

Jura

Tot nu toe gingen wetenschappers er vanuit dat de Nephilia-spinnen ongeveer 35 miljoen jaar oud waren. De vondst van de Nephila jurassica toont echter aan dat het geslacht al in het Jura ontstond.

De volledige resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Biology Letters.

De grootste nog levende spin is overigens de Heteropoda maxima. Deze zogenaamde jachtkrabspin heeft poten met een spanwijdte van maarliefst 30 centimeter.