'Evolutionair mislukte' dinosaurus ontdekt

AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers hebben de resten van een dinosaurus ontdekt, die  waarschijnlijk een doodlopende tak in de evolutie vertegenwoordigt.

De zogenaamde Daemonosaurus chauliodus was een voorouder van de Tyrannosaurus rex en leefde ongeveer 205 miljoen jaar geleden. Het dier had een opvallend korte snuit en naar buiten stekende tanden.

Zijn uiterlijk verschilt zo sterk van zijn soortgenoten die later leefden, dat wetenschappers het dier beschouwen als een vertegenwoordiger van een doodlopende tak in de evolutie van de dinosauriërs. Dat meldt nieuwssite Livescience.com.

Schedel

“Het lijkt er op dat de Daemonosaurus een geslacht vertegenwoordigt dat niet doorliep tot in het late Mesozoïcum”, verklaart onderzoeker Hans-Dieter Sues van het National Museum of Natural History in New York. Het is niet duidelijk waarom de nieuw ontdekte dinosauriër alweer zo snel uitstierf.

De resten van de bijzondere dinosaurus zijn gevonden in New Mexico. Bij de opgraving werden een bijna complete schedel, enkele rugwervels en ribben blootgelegd. De resultaten van het onderzoek op de botresten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society B.

Hond

De overblijfselen van de dinosaurus suggereren dat het dier niet erg groot was. “Ik schat zijn totale lengte op drie meter, aangezien deze dieren vaak een lange staart hadden”, aldus Sues. “Verder was de Daemonosaurus qua hoogte waarschijnlijk vergelijkbaar met een hond.”

Hoewel de dinosaurus evolutionair gezien niet erg succesvol was, had het dier gezien zijn bouw vermoedelijk geen moeite om zijn prooien de baas te kunnen.

“Zijn grote voortanden kwamen erg goed van pas bij het grijpen en doden van andere dieren”, aldus Sues.

Succes

De vondst toont volgens de wetenschappers aan dat er in de loop van de evolutie dinosauriërs ontstonden met schedels en lichamen in allerlei soorten en maten. Maar lang niet al die verschillende dieren bleken op de lange termijn succesvol.

Sommige van de soorten bestonden waarschijnlijk maar een korte periode. Daardoor zijn er vermoedelijk ook maar weinig fossielen van deze dieren te vinden.

"Deze vondst toont aan dat zelfs gebieden die paleontologisch gezien erg goed bestudeerd zijn, nog resten kunnen bevatten van onbekende soorten dinosauriërs", aldus Sues.